Jaarverslag 2022 1. Inleiding De Krommerijnder is een trekschuit die een grote invloed heeft gehad op de culturele, sociale en economische ontwikkeling van het Kromme Rijngebied. Eeuwen lang heeft de schuit het vervoer verzorgd van mensen en goederen over de Kromme Rijn van Wijk bij Duurstede naar Utrecht en terug. Tussen 1930 en 1935 verdween de schuit uit het rivierbeeld. In die tijd werd het vervoer overgenomen door vrachtwagens. Deze waren sneller en flexibeler inzetbaar. De Stichting Wijkse Projecten heeft in 2010 het initiatief genomen deze schuit opnieuw te bouwen. Op 19 juli 2013 werd de replica krommerijnder officieel in gebruik genomen en op 30 november van dat jaar overgedragen aan de Stichting Beheer Krommerijnder, die sindsdien de exploitatie realiseert. De organisatie en uitvoering van activiteiten, het varen en onderhouden van de schuit en het besturen van de Stichting Beheer Krommerijnder is geheel in handen van een enthousiast team van vrijwilligers. In een normaal seizoen, van begin april tot eind oktober, vaart de Krommerijnder gebruikelijk elke zaterdag en zondag om 13.30 uur van Wijk bij Duurstede naar Cothen en terug met maximaal 12 passagiers. In juli en augustus wordt er ook op woensdagmiddag gevaren. Gedurende de ongeveer drie uur durende tocht, inclusief een korte stop in Cothen, kunnen de passagiers van de prachtige natuur en cultuur langs de oevers van de Kromme Rijn genieten. Sinds 2017 worden er in overleg en met toestemming van Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden per seizoen enkele zogenoemde Utrechtvaarten georganiseerd. Buiten de zogenoemde opstapvaarten is de Krommerijnder exclusief te huur voor (thematische)groepsvaarten. Na twee seizoenen met beperkingen als gevolg van de covid-19 pandemie was het vaarseizoen 2022 hiervan gevrijwaard en kon de schuit weer met een volledige passagiersbezetting het vaarprogramma uitvoeren. 2. Van het bestuur Het bestuur van de Stichting Beheer Krommerijnder kende in 2022 geen mutaties en werd gevormd door Alice Deinum-Teekman (secretaris/communicatie), Arie Kauffman (voorzitter), Dick Velders (schipperscoördinator), Joop van Os (technische zaken) en Happy Just de la Paisi è res (penningmeester). Maarten de Wit, als adviseur aan het bestuur toegevoegd en tevens schipperscoördinator, draagt bij aan het technisch onderhoud, beheert de website en ondersteunt de communicatie. Het bestuur kwam in 2022 vijf keer in vergadering bijeen. Vaste onderwerpen in de vergaderingen waren de continuïteit van het beheer, de financiën, het onderhoud op korte-, midden- en lange termijn, de inhoud van schippersbijeenkomsten (incl. bijscholing EHBO en reanimatie), de communicatie en de winterstalling 2022/2023. In de eerste maanden van het jaar was vooral de herstart van een volledig seizoen en daarmee samenhangende (on)mogelijkheden van een zo volledig mogelijk vaarprogramma het belangrijkste agendapunt. Dankzij de goede relatie met het waterschap -het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden- en regelmatige informatie-uitwisseling onder andere met het oog op de planning van Utrechtvaarten en stremmingen als gevolg van het periodieke maaiwerkzaamheden, heeft de stichting op 17 november 2022 een nieuwe watervergunning gekregen voor de duur van twee jaar. Na twee maal te hebben overwinterd aan de eigen steiger in het Balkengat heeft de Krommerijnder het winterseizoen 2021/2022 voor onderhoud op de kant gestaan bij jachthaven Lunenburg. Na bijna twee jaar met coronabeperkingen kon er eind maart 2022, tot grote tevredenheid van deelnemers en bestuur weer een schippersbijeenkomst worden georganiseerd. De plaats van samenkomst was dit keer de Ark, het verenigingsonderkomen van W.S.V. Rijn en Lek. Waar in 2021 de bijscholing EHBO en reanimatie nog moest worden gecanceld, kon deze op 9 april weer worden georganiseerd met medewerking van de docenten van de EHBO vereniging Cothen. Met het ingaan van de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) veranderde op 1 juli 2021 de regels voor het bestuur van de rechtsvormen zoals vereniging, stichting etc. Omdat deze wet ook voor de Stichting Beheer Krommerijnder van toepassing is, besloot het bestuur al in de eerste helft van 2022 tot de verplichte inschrijving van alle bestuursleden in het zogenoemde UBO-register (Ultimate Beneficial Owners) van de KvK. Hoewel de statuten van de stichting vrijwel volledig voldoen aan de WBTR en er geen dringende noodzaak of verplichting tot aanpassing van de statuten is, zal het bestuur uiterlijk in 2024 ook deze in lijn brengen met de geldende regelgeving.
 3. Vaarseizoen 2022 Het vaarprogramma kwam dit jaar gelukkig niet in de knel door de Covid-19 beperkingen. Wel werd een korte periode (eind juli begin augustus) hinder ondervonden van de lage waterstand in de Kromme Rijn vanwege de langdurige warmte zonder neerslag van betekenis. Omdat een zanddrempel bij de ingang het Balkengat het in en uitvaren nagenoeg onmogelijk maakte, is de schuit enkele weken afgemeerd in de Kromme Rijn nabij de opstapstijger aan de Blauwe Pannen. Voor het laden van de accu’s kon gebruik gemaakt worden van een aansluiting bij schipper Ruud Waltman. Na het plaatsen van twee grote pompen bij de inlaat tussen het inundatiekanaal en de Kromme Rijn, met dank aan het waterschap, bleef het niet kunnen uitvaren beperkt tot één week en kwamen slechts enkele vaarten te vervallen. Voor wat betreft de Utrechtvaarten was oorspronkelijk besloten er dit jaar twee te organiseren in resp. juli en augustus. Uiteindelijk kon er door de hiervoor genoemde lage waterstand slechts één Utrechtvaart doorgaan in de week van 11 t/m 15 juli. De eerste dag (maandag) is voor de heenvaart naar Theehuis Rhijnauwen en de laatste dag (vrijdag) is de terugvaart vanaf Theehuis Rhijnauwen naar Wijk bij Duurstede. Op dinsdag t/m donderdag is er vanaf Rhijnauwen via de Kromme Rijn, de singels en de gracht door de stad Utrecht gevaren. De belangstelling was dit jaar wat minder dan in 2021. Tijdens deze Utrechtvaart hebben we 21 gasten aan boord mogen verwelkomen. Zaterdag 2 juli hebben was de Krommerijnder beschikbaar voor de “Zietsentocht”, een initiatief van de Wijkse Rotaryclub. De naam van deze tocht is een samenvoeging van de woorden “zien” en “fietsen”. Deelnemers schrijven zich in voor een fietstocht gedurende welke men een aantal van de 20 opengestelde unieke Wijkse locaties, waaronder de Krommerijnder, bezoekt. De opbrengst komt ten goede aan een goed doel. Die dag zijn er drie vaartjes gemaakt tussen Kasteel Rhijnestein en het monumentale sluisje in Cothen. Op de Open Monumentendag van 10 september, zijn er weer enkele tochtjes gevaren vanaf kasteel Rhijnestein dat ook dit jaar weer toegankelijk was voor belangstellenden. Het afgelopen jaar is er door mindere belangstelling slechts één keer een pannenkoekenvaart georganiseerd in samenwerking met het pannenkoekenrestaurant De Jonge Graaf. De laatste vaart was op zaterdag 19 november. Die dag werd Sinterklaas met de trekschuit naar het weitje tegenover ’t Molentje gebracht. Al met al kan worden teruggezien op een geslaagd vaarseizoen 2022. Er zijn 40 groepsvaarten gemaakt en 28 opstapvaarten met totaal 272 gasten. Het schippersteam, bestaande uit 23 vrijwilligers, heeft in 2021 geen veranderingen ondergaan.

 

4. Beheer, techniek en onderhoud

 

In het voorjaar van 2022 heeft de onderhoudsploeg een begin gemaakt met het onderhoud van de Krommerijnder op jachtwerf de Lunenburg. Het winterdekzeil werd 8 maart verwijderd waarna een eerste inspectie- en schoonmaakbeurt plaatsvond. Met de waterstofzuiger werd het regenwater verwijderd dat ondanks het zeil toch was binnen gesijpeld.

Het viel zeker niet tegen hoe de schuit de winter was doorgekomen. Toch werd het nu duidelijk dat er een tal van zwakke plekken hersteld moesten worden. Naast het inzetten van een aantal nieuwe stukken eikenhout in voor- en achtersteven, werden ook de slechte delen geschuurd, de kale stukken drie maal gelakt (achteraf blijkt dit onvoldoende), de vaarbomen in de verf gezet en het onderschip in zijn geheel in de antifouling.

Nadat de acht geregenereerde accu’s met het door de Plinten & Profielen Centrale beschikbaar gestelde vervoer waren opgehaald, werden deze weer in de schuit teruggeplaatst. Het vaarseizoen kon weer beginnen.

Met hulp van een aantal vrijwilligers, en niet te vergeten het mooie weer, was de schuit begin april weer vaarklaar. Op 14 april 2022 werd met hulp van kraan en oplegger van Max Gremmen de Krommerijnder vanaf de brug in de Nieuweweg over de Kromme Rijn te water gelaten. Eenmaal in het Balkengat aan de eigen steiger kon de gereinigde en gerepareerde huif weer op de schuit worden gezet.

Na een paar vaartjes waren de steunen voor vaarboom en pikhaak weer gebroken. Als definitieve oplossing zijn de klosjes verwijderd en zijn de vaarboom en pikhaak met klittenband aan het gangboord bevestigd. Niet origineel maar wel veel duurzamer.

Dick en Joop hebben op 1 juli 70 meter elektrakabel met oplaadpunt aangelegd bij het theehuis Rhijnauwen om de accu’s te kunnen laden na een vaart door Utrecht. De kabel is in november weer uit het water gehaald om beschadiging of diefstal te voorkomen. In het voorjaar 2023 zal de kabel weer worden teruggeplaatst.

Gedurende een aantal vaarten in augustus en september werd door schippers gerapporteerd dat de accucapaciteit snel minder werd. Hierdoor ontstonden er twijfels of de terugvaart vanuit Cothen naar Wijk wel kon worden volbracht. Nadat Maarten en Joop de accu’s hadden getest, bleek dat er twee defect waren en niet meer goed konden opladen. Op 14 oktober zijn er twee nieuwe accu’s geplaatst.

Een ander mankement was de gebroken opstapstok. Deze is vervangen door een RVS stok met een mooie houten knop erop.

Op 28 november werd de Krommerijnder ingepakt met het dekzeil om tot het voorjaar2023 aan de eigen steiger in het Balkengat te overwinteren. Voor een volgende keer zullen de dekzeilsteunen iets worden inkorten om meer ruimte aan het dekzeil te geven.

Met dank aan Dick, Maarten, Peter, Harm, Paul, Jan, Gerard en Jacob die Joop, als coördinator onderhoudsteam, bij de noodzakelijke werkzaamheden hebben geholpen.

 

 5. Samenwerking VVV: De gebruikelijke contacten met de VVV verliepen in 2022 op soepele wijze. Met het verdwijnen van de coronamaatregelen keerde het gebruikelijke patroon van reserveren, afstemmen en communiceren over bijzondere wensen terug. Zowel telefonisch als via de e-mail werd door beide partijen snel gecommuniceerd en konden aanvragen eenvoudig worden kortgesloten. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden: Daar waar sprake is van een toenemende beperking van het varen op (delen van) de Kromme Rijn heeft het Hoogheemraadschap de Stichting Beheer Krommerijnder eind 2022 opnieuw een vaarvergunning voor de duur van twee jaar verleend. De goede verhouding met het Hoogheemraadschap komt onder meer tot uiting door uitwisseling van relevante informatie betreffende het vaargebied van de Krommerijnder met name voor de periodes van de Utrechtvaarten. Het betreft dan bijv. stremmingen als gevolg van maaien en overig onderhoud van de vaargeul. De sluisbedieners zijn in 2022 op verzoek van het Hoogheemraadschap ingezet voor het schutten van een roeitocht van Wijk bij Duurstede naar Utrecht. Theehuis Rhijnauwen: De uitbater van het Theehuis Rhijnauwen heeft ook in 2022 zijn welwillende medewerking verleend aan de Utrechtvaarten. Al in een vroeg stadium kon in goed overleg de periodes van de Utrechtvaarten worden afgestemd en de voorbereidingen voor het gebruik van aanlegplaats en oplaadpunt worden gedaan. De Jonge Graaf: Het familierestaurant De Jonge Graaf was ook in 2022 als pleisterplaats voor de zogenoemde “pannenkoekenvaarten” in het programma opgenomen. De belangstelling voor dit speciale arrangement was met slechts een vaart minimaal. Wellicht dat ook de fikse brand die in het etablissement woedde hier debet aan. 6. Pr en communicatie Weliswaar heeft de Stichting Beheer Krommerijnder geen vastomlijnd communicatieplan, met de publicatie van nieuwsbrieven onder de noemer “Schipperstips” en de inzet van social media zoals facebook wordt er flink aan de weg getimmerd. Bestuurssecretaris Alice Deinum-Teekman en webbeheerder Maarten de Wit verzorgen resp. redactie en publicatie van de informatie. In 2022 verscheen er vijf maal een nieuwsbrief en werden er 34 facebook berichten geplaatst, waarvan het aantal views ruim 30.000 betrof. Dat komt neer op een gemiddelde van 887 views per bericht. Een uitschieter was een post over de mogelijkheid van een moederdagvaart met 2007 views. Een verslagje van een Utrechtvaart werd 879 x gezien en een filmpje gemaakt tijdens de vaart door de Oude Gracht had 2842 views. Het bericht over het afzeggen van de augustus-Utrechtvaarten werd 1900 maal gezien. De VVV heeft tweemaal een speciaal bericht op Facebook geplaatst over onze vaarten en “repost” regelmatig onze berichten waardoor ons bereik aanzienlijk wordt vergroot. Naar aanleiding van het overlijden van Coos van der Hoek, die ruim 13 jaar geleden initiatiefnemer/projectleider was van het Krommerijnder-project, verscheen een extra nieuwsbrief geheel gewijd aan zijn rol en betekenis voor de Krommerijnder.
 7. Medewerkers/vrijwilligers De Stichting Beheer Krommerijnder en de Krommerijnder worden in de vaart gehouden door vrijwilligers. In 2022 werd het onderhoudsteam gevormd door de volgende vrijwilligers: Bert Stuart, Dick Velders, Drees Klaassen, Gerard Strien, Harm Otter, Joop van Os (coördinator), Jos Nolet, Maarten de Wit, Martin Botman, Peter Post en Theo Rinkema. Bij aanvang van het vaarseizoen 2021 telde het schippersgilde 23 (hulp)schippers, te weten: Albert van Putten, Alice Deinum-Teekman, Arie Kauffman, Atie Klaver, Bert Stuart, Dick Velders, Drees Klaassen, Gerard Strien, Hans Melkert, Happy Just de la Paisières, Harm Otter, Henk Muis, Inge de Beukelaar, Jacob Huizinga, Jan Kemink, Joop van Os, Jos Nollet, Maarten de Wit, Paul Gevaerts, Peter Post, Ruud Waltman, Theo Rinkema en Willem Metz. Het team van sluisbedieners bestond in 2021 uit: Alice Deinum-Teekman, Dick Velders, Gerard Strien, Harm Otter, Maarten de Wit, Ruud Waltman en Wim Deinum. 8. Financiële zaken In het boekjaar 2022 hebben onze schippers coördinatoren Maarten de Wit en Dick Velders, dankzij de inzet en enthousiasme van onze vrijwilligers, het aantal geplande vaarten kunnen realiseren. De VVV zorgde verder voor de planning en afrekening van de vaarten. De bezettingsgraad van alle type vaarten lag bijzonder hoog. In totaal zijn er vanaf de start van ons vaarseizoen 90 vaarten gerealiseerd, te weten: 46 groepsvaarten 33 opstapvaarten 4 Utrechtvaarten 7 speciale vaarten zoals Zietsen (omgeving zien op de fiets en met de Krommerijnder, een initiatief van de Rotary) Voor de Oekraïners Open Monumenten Dag Kersenvaarten Pannenkoekenvaarten Sinterklaasvaart Donateurs, sponsoren, “Vrienden van de Krommerijnder”, de inhoud van de fooienpot en inkomsten uit reclame hebben in dit boekjaar een omzet van ruim € 1.700 opgebracht. De vaarten hebben rond de € 7.000 omzet opgeleverd. Na aftrek van onze vaste en variabele lasten heeft het vaarseizoen 2022 gezorgd voor een positief resultaat van rond de €2.300. Het mooie resultaat draagt bij aan een gezonde financiële huishouding tot nu toe. Onderhoud en vervanging van kostbare onderdelen zoals motor en accu’s in de nabije toekomst vragen echter om een stevige reserve. Het bestuur blijft daarom ook zoeken naar mogelijkheden van sponsoring en donaties door partijen die de Krommerijnder een warm hart toedragen.
 Jaarverslag 2022 1. Inleiding De Krommerijnder is een trekschuit die een grote invloed heeft gehad op de culturele, sociale en economische ontwikkeling van het Kromme Rijngebied. Eeuwen lang heeft de schuit het vervoer verzorgd van mensen en goederen over de Kromme Rijn van Wijk bij Duurstede naar Utrecht en terug. Tussen 1930 en 1935 verdween de schuit uit het rivierbeeld. In die tijd werd het vervoer overgenomen door vrachtwagens. Deze waren sneller en flexibeler inzetbaar. De Stichting Wijkse Projecten heeft in 2010 het initiatief genomen deze schuit opnieuw te bouwen. Op 19 juli 2013 werd de replica krommerijnder officieel in gebruik genomen en op 30 november van dat jaar overgedragen aan de Stichting Beheer Krommerijnder, die sindsdien de exploitatie realiseert. De organisatie en uitvoering van activiteiten, het varen en onderhouden van de schuit en het besturen van de Stichting Beheer Krommerijnder is geheel in handen van een enthousiast team van vrijwilligers. In een normaal seizoen, van begin april tot eind oktober, vaart de Krommerijnder gebruikelijk elke zaterdag en zondag om 13.30 uur van Wijk bij Duurstede naar Cothen en terug met maximaal 12 passagiers. In juli en augustus wordt er ook op woensdagmiddag gevaren. Gedurende de ongeveer drie uur durende tocht, inclusief een korte stop in Cothen, kunnen de passagiers van de prachtige natuur en cultuur langs de oevers van de Kromme Rijn genieten. Sinds 2017 worden er in overleg en met toestemming van Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden per seizoen enkele zogenoemde Utrechtvaarten georganiseerd. Buiten de zogenoemde opstapvaarten is de Krommerijnder exclusief te huur voor (thematische)groepsvaarten. Na twee seizoenen met beperkingen als gevolg van de covid-19 pandemie was het vaarseizoen 2022 hiervan gevrijwaard en kon de schuit weer met een volledige passagiersbezetting het vaarprogramma uitvoeren. 2. Van het bestuur Het bestuur van de Stichting Beheer Krommerijnder kende in 2022 geen mutaties en werd gevormd door Alice Deinum-Teekman (secretaris/communicatie), Arie Kauffman (voorzitter), Dick Velders (schipperscoördinator), Joop van Os (technische zaken) en Happy Just de la Paisi è res (penningmeester). Maarten de Wit, als adviseur aan het bestuur toegevoegd en tevens schipperscoördinator, draagt bij aan het technisch onderhoud, beheert de website en ondersteunt de communicatie. Het bestuur kwam in 2022 vijf keer in vergadering bijeen. Vaste onderwerpen in de vergaderingen waren de continuïteit van het beheer, de financiën, het onderhoud op korte-, midden- en lange termijn, de inhoud van schippersbijeenkomsten (incl. bijscholing EHBO en reanimatie), de communicatie en de winterstalling 2022/2023. In de eerste maanden van het jaar was vooral de herstart van een volledig seizoen en daarmee samenhangende (on)mogelijkheden van een zo volledig mogelijk vaarprogramma het belangrijkste agendapunt. Dankzij de goede relatie met het waterschap -het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden- en regelmatige informatie-uitwisseling onder andere met het oog op de planning van Utrechtvaarten en stremmingen als gevolg van het periodieke maaiwerkzaamheden, heeft de stichting op 17 november 2022 een nieuwe watervergunning gekregen voor de duur van twee jaar. Na twee maal te hebben overwinterd aan de eigen steiger in het Balkengat heeft de Krommerijnder het winterseizoen 2021/2022 voor onderhoud op de kant gestaan bij jachthaven Lunenburg. Na bijna twee jaar met coronabeperkingen kon er eind maart 2022, tot grote tevredenheid van deelnemers en bestuur weer een schippersbijeenkomst worden georganiseerd. De plaats van samenkomst was dit keer de Ark, het verenigingsonderkomen van W.S.V. Rijn en Lek. Waar in 2021 de bijscholing EHBO en reanimatie nog moest worden gecanceld, kon deze op 9 april weer worden georganiseerd met medewerking van de docenten van de EHBO vereniging Cothen. Met het ingaan van de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) veranderde op 1 juli 2021 de regels voor het bestuur van de rechtsvormen zoals vereniging, stichting etc. Omdat deze wet ook voor de Stichting Beheer Krommerijnder van toepassing is, besloot het bestuur al in de eerste helft van 2022 tot de verplichte inschrijving van alle bestuursleden in het zogenoemde UBO-register (Ultimate Beneficial Owners) van de KvK. Hoewel de statuten van de stichting vrijwel volledig voldoen aan de WBTR en er geen dringende noodzaak of verplichting tot aanpassing van de statuten is, zal het bestuur uiterlijk in 2024 ook deze in lijn brengen met de geldende regelgeving.
 3. Vaarseizoen 2022 Het vaarprogramma kwam dit jaar gelukkig niet in de knel door de Covid-19 beperkingen. Wel werd een korte periode (eind juli begin augustus) hinder ondervonden van de lage waterstand in de Kromme Rijn vanwege de langdurige warmte zonder neerslag van betekenis. Omdat een zanddrempel bij de ingang het Balkengat het in en uitvaren nagenoeg onmogelijk maakte, is de schuit enkele weken afgemeerd in de Kromme Rijn nabij de opstapstijger aan de Blauwe Pannen. Voor het laden van de accu’s kon gebruik gemaakt worden van een aansluiting bij schipper Ruud Waltman. Na het plaatsen van twee grote pompen bij de inlaat tussen het inundatiekanaal en de Kromme Rijn, met dank aan het waterschap, bleef het niet kunnen uitvaren beperkt tot één week en kwamen slechts enkele vaarten te vervallen. Voor wat betreft de Utrechtvaarten was oorspronkelijk besloten er dit jaar twee te organiseren in resp. juli en augustus. Uiteindelijk kon er door de hiervoor genoemde lage waterstand slechts één Utrechtvaart doorgaan in de week van 11 t/m 15 juli. De eerste dag (maandag) is voor de heenvaart naar Theehuis Rhijnauwen en de laatste dag (vrijdag) is de terugvaart vanaf Theehuis Rhijnauwen naar Wijk bij Duurstede. Op dinsdag t/m donderdag is er vanaf Rhijnauwen via de Kromme Rijn, de singels en de gracht door de stad Utrecht gevaren. De belangstelling was dit jaar wat minder dan in 2021. Tijdens deze Utrechtvaart hebben we 21 gasten aan boord mogen verwelkomen. Zaterdag 2 juli hebben was de Krommerijnder beschikbaar voor de “Zietsentocht”, een initiatief van de Wijkse Rotaryclub. De naam van deze tocht is een samenvoeging van de woorden “zien” en “fietsen”. Deelnemers schrijven zich in voor een fietstocht gedurende welke men een aantal van de 20 opengestelde unieke Wijkse locaties, waaronder de Krommerijnder, bezoekt. De opbrengst komt ten goede aan een goed doel. Die dag zijn er drie vaartjes gemaakt tussen Kasteel Rhijnestein en het monumentale sluisje in Cothen. Op de Open Monumentendag van 10 september, zijn er weer enkele tochtjes gevaren vanaf kasteel Rhijnestein dat ook dit jaar weer toegankelijk was voor belangstellenden. Het afgelopen jaar is er door mindere belangstelling slechts één keer een pannenkoekenvaart georganiseerd in samenwerking met het pannenkoekenrestaurant De Jonge Graaf. De laatste vaart was op zaterdag 19 november. Die dag werd Sinterklaas met de trekschuit naar het weitje tegenover ’t Molentje gebracht. Al met al kan worden teruggezien op een geslaagd vaarseizoen 2022. Er zijn 40 groepsvaarten gemaakt en 28 opstapvaarten met totaal 272 gasten. Het schippersteam, bestaande uit 23 vrijwilligers, heeft in 2021 geen veranderingen ondergaan.
 5. Samenwerking VVV: De gebruikelijke contacten met de VVV verliepen in 2022 op soepele wijze. Met het verdwijnen van de coronamaatregelen keerde het gebruikelijke patroon van reserveren, afstemmen en communiceren over bijzondere wensen terug. Zowel telefonisch als via de e-mail werd door beide partijen snel gecommuniceerd en konden aanvragen eenvoudig worden kortgesloten. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden: Daar waar sprake is van een toenemende beperking van het varen op (delen van) de Kromme Rijn heeft het Hoogheemraadschap de Stichting Beheer Krommerijnder eind 2022 opnieuw een vaarvergunning voor de duur van twee jaar verleend. De goede verhouding met het Hoogheemraadschap komt onder meer tot uiting door uitwisseling van relevante informatie betreffende het vaargebied van de Krommerijnder met name voor de periodes van de Utrechtvaarten. Het betreft dan bijv. stremmingen als gevolg van maaien en overig onderhoud van de vaargeul. De sluisbedieners zijn in 2022 op verzoek van het Hoogheemraadschap ingezet voor het schutten van een roeitocht van Wijk bij Duurstede naar Utrecht. Theehuis Rhijnauwen: De uitbater van het Theehuis Rhijnauwen heeft ook in 2022 zijn welwillende medewerking verleend aan de Utrechtvaarten. Al in een vroeg stadium kon in goed overleg de periodes van de Utrechtvaarten worden afgestemd en de voorbereidingen voor het gebruik van aanlegplaats en oplaadpunt worden gedaan. De Jonge Graaf: Het familierestaurant De Jonge Graaf was ook in 2022 als pleisterplaats voor de zogenoemde “pannenkoekenvaarten” in het programma opgenomen. De belangstelling voor dit speciale arrangement was met slechts een vaart minimaal. Wellicht dat ook de fikse brand die in het etablissement woedde hier debet aan. 6. Pr en communicatie Weliswaar heeft de Stichting Beheer Krommerijnder geen vastomlijnd communicatieplan, met de publicatie van nieuwsbrieven onder de noemer “Schipperstips” en de inzet van social media zoals facebook wordt er flink aan de weg getimmerd. Bestuurssecretaris Alice Deinum-Teekman en webbeheerder Maarten de Wit verzorgen resp. redactie en publicatie van de informatie. In 2022 verscheen er vijf maal een nieuwsbrief en werden er 34 facebook berichten geplaatst, waarvan het aantal views ruim 30.000 betrof. Dat komt neer op een gemiddelde van 887 views per bericht. Een uitschieter was een post over de mogelijkheid van een moederdagvaart met 2007 views. Een verslagje van een Utrechtvaart werd 879 x gezien en een filmpje gemaakt tijdens de vaart door de Oude Gracht had 2842 views. Het bericht over het afzeggen van de augustus-Utrechtvaarten werd 1900 maal gezien. De VVV heeft tweemaal een speciaal bericht op Facebook geplaatst over onze vaarten en “repost” regelmatig onze berichten waardoor ons bereik aanzienlijk wordt vergroot. Naar aanleiding van het overlijden van Coos van der Hoek, die ruim 13 jaar geleden initiatiefnemer/projectleider was van het Krommerijnder-project, verscheen een extra nieuwsbrief geheel gewijd aan zijn rol en betekenis voor de Krommerijnder.
 7. Medewerkers/vrijwilligers De Stichting Beheer Krommerijnder en de Krommerijnder worden in de vaart gehouden door vrijwilligers. In 2022 werd het onderhoudsteam gevormd door de volgende vrijwilligers: Bert Stuart, Dick Velders, Drees Klaassen, Gerard Strien, Harm Otter, Joop van Os (coördinator), Jos Nolet, Maarten de Wit, Martin Botman, Peter Post en Theo Rinkema. Bij aanvang van het vaarseizoen 2021 telde het schippersgilde 23 (hulp)schippers, te weten: Albert van Putten, Alice Deinum-Teekman, Arie Kauffman, Atie Klaver, Bert Stuart, Dick Velders, Drees Klaassen, Gerard Strien, Hans Melkert, Happy Just de la Paisières, Harm Otter, Henk Muis, Inge de Beukelaar, Jacob Huizinga, Jan Kemink, Joop van Os, Jos Nollet, Maarten de Wit, Paul Gevaerts, Peter Post, Ruud Waltman, Theo Rinkema en Willem Metz. Het team van sluisbedieners bestond in 2021 uit: Alice Deinum-Teekman, Dick Velders, Gerard Strien, Harm Otter, Maarten de Wit, Ruud Waltman en Wim Deinum. 8. Financiële zaken In het boekjaar 2022 hebben onze schippers coördinatoren Maarten de Wit en Dick Velders, dankzij de inzet en enthousiasme van onze vrijwilligers, het aantal geplande vaarten kunnen realiseren. De VVV zorgde verder voor de planning en afrekening van de vaarten. De bezettingsgraad van alle type vaarten lag bijzonder hoog. In totaal zijn er vanaf de start van ons vaarseizoen 90 vaarten gerealiseerd, te weten: 46 groepsvaarten 33 opstapvaarten 4 Utrechtvaarten 7 speciale vaarten zoals Zietsen (omgeving zien op de fiets en met de Krommerijnder, een initiatief van de Rotary) Voor de Oekraïners Open Monumenten Dag Kersenvaarten Pannenkoekenvaarten Sinterklaasvaart Donateurs, sponsoren, “Vrienden van de Krommerijnder”, de inhoud van de fooienpot en inkomsten uit reclame hebben in dit boekjaar een omzet van ruim € 1.700 opgebracht. De vaarten hebben rond de € 7.000 omzet opgeleverd. Na aftrek van onze vaste en variabele lasten heeft het vaarseizoen 2022 gezorgd voor een positief resultaat van rond de €2.300. Het mooie resultaat draagt bij aan een gezonde financiële huishouding tot nu toe. Onderhoud en vervanging van kostbare onderdelen zoals motor en accu’s in de nabije toekomst vragen echter om een stevige reserve. Het bestuur blijft daarom ook zoeken naar mogelijkheden van sponsoring en donaties door partijen die de Krommerijnder een warm hart toedragen.
 Jaarverslag 2022 1. Inleiding De Krommerijnder is een trekschuit die een grote invloed heeft gehad op de culturele, sociale en economische ontwikkeling van het Kromme Rijngebied. Eeuwen lang heeft de schuit het vervoer verzorgd van mensen en goederen over de Kromme Rijn van Wijk bij Duurstede naar Utrecht en terug. Tussen 1930 en 1935 verdween de schuit uit het rivierbeeld. In die tijd werd het vervoer overgenomen door vrachtwagens. Deze waren sneller en flexibeler inzetbaar. De Stichting Wijkse Projecten heeft in 2010 het initiatief genomen deze schuit opnieuw te bouwen. Op 19 juli 2013 werd de replica krommerijnder officieel in gebruik genomen en op 30 november van dat jaar overgedragen aan de Stichting Beheer Krommerijnder, die sindsdien de exploitatie realiseert. De organisatie en uitvoering van activiteiten, het varen en onderhouden van de schuit en het besturen van de Stichting Beheer Krommerijnder is geheel in handen van een enthousiast team van vrijwilligers. In een normaal seizoen, van begin april tot eind oktober, vaart de Krommerijnder gebruikelijk elke zaterdag en zondag om 13.30 uur van Wijk bij Duurstede naar Cothen en terug met maximaal 12 passagiers. In juli en augustus wordt er ook op woensdagmiddag gevaren. Gedurende de ongeveer drie uur durende tocht, inclusief een korte stop in Cothen, kunnen de passagiers van de prachtige natuur en cultuur langs de oevers van de Kromme Rijn genieten. Sinds 2017 worden er in overleg en met toestemming van Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden per seizoen enkele zogenoemde Utrechtvaarten georganiseerd. Buiten de zogenoemde opstapvaarten is de Krommerijnder exclusief te huur voor (thematische)groepsvaarten. Na twee seizoenen met beperkingen als gevolg van de covid-19 pandemie was het vaarseizoen 2022 hiervan gevrijwaard en kon de schuit weer met een volledige passagiersbezetting het vaarprogramma uitvoeren. 2. Van het bestuur Het bestuur van de Stichting Beheer Krommerijnder kende in 2022 geen mutaties en werd gevormd door Alice Deinum-Teekman (secretaris/communicatie), Arie Kauffman (voorzitter), Dick Velders (schipperscoördinator), Joop van Os (technische zaken) en Happy Just de la Paisi è res (penningmeester). Maarten de Wit, als adviseur aan het bestuur toegevoegd en tevens schipperscoördinator, draagt bij aan het technisch onderhoud, beheert de website en ondersteunt de communicatie. Het bestuur kwam in 2022 vijf keer in vergadering bijeen. Vaste onderwerpen in de vergaderingen waren de continuïteit van het beheer, de financiën, het onderhoud op korte-, midden- en lange termijn, de inhoud van schippersbijeenkomsten (incl. bijscholing EHBO en reanimatie), de communicatie en de winterstalling 2022/2023. In de eerste maanden van het jaar was vooral de herstart van een volledig seizoen en daarmee samenhangende (on)mogelijkheden van een zo volledig mogelijk vaarprogramma het belangrijkste agendapunt. Dankzij de goede relatie met het waterschap -het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden- en regelmatige informatie-uitwisseling onder andere met het oog op de planning van Utrechtvaarten en stremmingen als gevolg van het periodieke maaiwerkzaamheden, heeft de stichting op 17 november 2022 een nieuwe watervergunning gekregen voor de duur van twee jaar. Na twee maal te hebben overwinterd aan de eigen steiger in het Balkengat heeft de Krommerijnder het winterseizoen 2021/2022 voor onderhoud op de kant gestaan bij jachthaven Lunenburg. Na bijna twee jaar met coronabeperkingen kon er eind maart 2022, tot grote tevredenheid van deelnemers en bestuur weer een schippersbijeenkomst worden georganiseerd. De plaats van samenkomst was dit keer de Ark, het verenigingsonderkomen van W.S.V. Rijn en Lek. Waar in 2021 de bijscholing EHBO en reanimatie nog moest worden gecanceld, kon deze op 9 april weer worden georganiseerd met medewerking van de docenten van de EHBO vereniging Cothen. Met het ingaan van de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) veranderde op 1 juli 2021 de regels voor het bestuur van de rechtsvormen zoals vereniging, stichting etc. Omdat deze wet ook voor de Stichting Beheer Krommerijnder van toepassing is, besloot het bestuur al in de eerste helft van 2022 tot de verplichte inschrijving van alle bestuursleden in het zogenoemde UBO-register (Ultimate Beneficial Owners) van de KvK. Hoewel de statuten van de stichting vrijwel volledig voldoen aan de WBTR en er geen dringende noodzaak of verplichting tot aanpassing van de statuten is, zal het bestuur uiterlijk in 2024 ook deze in lijn brengen met de geldende regelgeving.
 3. Vaarseizoen 2022 Het vaarprogramma kwam dit jaar gelukkig niet in de knel door de Covid-19 beperkingen. Wel werd een korte periode (eind juli begin augustus) hinder ondervonden van de lage waterstand in de Kromme Rijn vanwege de langdurige warmte zonder neerslag van betekenis. Omdat een zanddrempel bij de ingang het Balkengat het in en uitvaren nagenoeg onmogelijk maakte, is de schuit enkele weken afgemeerd in de Kromme Rijn nabij de opstapstijger aan de Blauwe Pannen. Voor het laden van de accu’s kon gebruik gemaakt worden van een aansluiting bij schipper Ruud Waltman. Na het plaatsen van twee grote pompen bij de inlaat tussen het inundatiekanaal en de Kromme Rijn, met dank aan het waterschap, bleef het niet kunnen uitvaren beperkt tot één week en kwamen slechts enkele vaarten te vervallen. Voor wat betreft de Utrechtvaarten was oorspronkelijk besloten er dit jaar twee te organiseren in resp. juli en augustus. Uiteindelijk kon er door de hiervoor genoemde lage waterstand slechts één Utrechtvaart doorgaan in de week van 11 t/m 15 juli. De eerste dag (maandag) is voor de heenvaart naar Theehuis Rhijnauwen en de laatste dag (vrijdag) is de terugvaart vanaf Theehuis Rhijnauwen naar Wijk bij Duurstede. Op dinsdag t/m donderdag is er vanaf Rhijnauwen via de Kromme Rijn, de singels en de gracht door de stad Utrecht gevaren. De belangstelling was dit jaar wat minder dan in 2021. Tijdens deze Utrechtvaart hebben we 21 gasten aan boord mogen verwelkomen. Zaterdag 2 juli hebben was de Krommerijnder beschikbaar voor de “Zietsentocht”, een initiatief van de Wijkse Rotaryclub. De naam van deze tocht is een samenvoeging van de woorden “zien” en “fietsen”. Deelnemers schrijven zich in voor een fietstocht gedurende welke men een aantal van de 20 opengestelde unieke Wijkse locaties, waaronder de Krommerijnder, bezoekt. De opbrengst komt ten goede aan een goed doel. Die dag zijn er drie vaartjes gemaakt tussen Kasteel Rhijnestein en het monumentale sluisje in Cothen. Op de Open Monumentendag van 10 september, zijn er weer enkele tochtjes gevaren vanaf kasteel Rhijnestein dat ook dit jaar weer toegankelijk was voor belangstellenden. Het afgelopen jaar is er door mindere belangstelling slechts één keer een pannenkoekenvaart georganiseerd in samenwerking met het pannenkoekenrestaurant De Jonge Graaf. De laatste vaart was op zaterdag 19 november. Die dag werd Sinterklaas met de trekschuit naar het weitje tegenover ’t Molentje gebracht. Al met al kan worden teruggezien op een geslaagd vaarseizoen 2022. Er zijn 40 groepsvaarten gemaakt en 28 opstapvaarten met totaal 272 gasten. Het schippersteam, bestaande uit 23 vrijwilligers, heeft in 2021 geen veranderingen ondergaan.
 5. Samenwerking VVV: De gebruikelijke contacten met de VVV verliepen in 2022 op soepele wijze. Met het verdwijnen van de coronamaatregelen keerde het gebruikelijke patroon van reserveren, afstemmen en communiceren over bijzondere wensen terug. Zowel telefonisch als via de e-mail werd door beide partijen snel gecommuniceerd en konden aanvragen eenvoudig worden kortgesloten. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden: Daar waar sprake is van een toenemende beperking van het varen op (delen van) de Kromme Rijn heeft het Hoogheemraadschap de Stichting Beheer Krommerijnder eind 2022 opnieuw een vaarvergunning voor de duur van twee jaar verleend. De goede verhouding met het Hoogheemraadschap komt onder meer tot uiting door uitwisseling van relevante informatie betreffende het vaargebied van de Krommerijnder met name voor de periodes van de Utrechtvaarten. Het betreft dan bijv. stremmingen als gevolg van maaien en overig onderhoud van de vaargeul. De sluisbedieners zijn in 2022 op verzoek van het Hoogheemraadschap ingezet voor het schutten van een roeitocht van Wijk bij Duurstede naar Utrecht. Theehuis Rhijnauwen: De uitbater van het Theehuis Rhijnauwen heeft ook in 2022 zijn welwillende medewerking verleend aan de Utrechtvaarten. Al in een vroeg stadium kon in goed overleg de periodes van de Utrechtvaarten worden afgestemd en de voorbereidingen voor het gebruik van aanlegplaats en oplaadpunt worden gedaan. De Jonge Graaf: Het familierestaurant De Jonge Graaf was ook in 2022 als pleisterplaats voor de zogenoemde “pannenkoekenvaarten” in het programma opgenomen. De belangstelling voor dit speciale arrangement was met slechts een vaart minimaal. Wellicht dat ook de fikse brand die in het etablissement woedde hier debet aan. 6. Pr en communicatie Weliswaar heeft de Stichting Beheer Krommerijnder geen vastomlijnd communicatieplan, met de publicatie van nieuwsbrieven onder de noemer “Schipperstips” en de inzet van social media zoals facebook wordt er flink aan de weg getimmerd. Bestuurssecretaris Alice Deinum-Teekman en webbeheerder Maarten de Wit verzorgen resp. redactie en publicatie van de informatie. In 2022 verscheen er vijf maal een nieuwsbrief en werden er 34 facebook berichten geplaatst, waarvan het aantal views ruim 30.000 betrof. Dat komt neer op een gemiddelde van 887 views per bericht. Een uitschieter was een post over de mogelijkheid van een moederdagvaart met 2007 views. Een verslagje van een Utrechtvaart werd 879 x gezien en een filmpje gemaakt tijdens de vaart door de Oude Gracht had 2842 views. Het bericht over het afzeggen van de augustus-Utrechtvaarten werd 1900 maal gezien. De VVV heeft tweemaal een speciaal bericht op Facebook geplaatst over onze vaarten en “repost” regelmatig onze berichten waardoor ons bereik aanzienlijk wordt vergroot. Naar aanleiding van het overlijden van Coos van der Hoek, die ruim 13 jaar geleden initiatiefnemer/projectleider was van het Krommerijnder-project, verscheen een extra nieuwsbrief geheel gewijd aan zijn rol en betekenis voor de Krommerijnder.
 7. Medewerkers/vrijwilligers De Stichting Beheer Krommerijnder en de Krommerijnder worden in de vaart gehouden door vrijwilligers. In 2022 werd het onderhoudsteam gevormd door de volgende vrijwilligers: Bert Stuart, Dick Velders, Drees Klaassen, Gerard Strien, Harm Otter, Joop van Os (coördinator), Jos Nolet, Maarten de Wit, Martin Botman, Peter Post en Theo Rinkema. Bij aanvang van het vaarseizoen 2021 telde het schippersgilde 23 (hulp)schippers, te weten: Albert van Putten, Alice Deinum-Teekman, Arie Kauffman, Atie Klaver, Bert Stuart, Dick Velders, Drees Klaassen, Gerard Strien, Hans Melkert, Happy Just de la Paisières, Harm Otter, Henk Muis, Inge de Beukelaar, Jacob Huizinga, Jan Kemink, Joop van Os, Jos Nollet, Maarten de Wit, Paul Gevaerts, Peter Post, Ruud Waltman, Theo Rinkema en Willem Metz. Het team van sluisbedieners bestond in 2021 uit: Alice Deinum-Teekman, Dick Velders, Gerard Strien, Harm Otter, Maarten de Wit, Ruud Waltman en Wim Deinum. 8. Financiële zaken In het boekjaar 2022 hebben onze schippers coördinatoren Maarten de Wit en Dick Velders, dankzij de inzet en enthousiasme van onze vrijwilligers, het aantal geplande vaarten kunnen realiseren. De VVV zorgde verder voor de planning en afrekening van de vaarten. De bezettingsgraad van alle type vaarten lag bijzonder hoog. In totaal zijn er vanaf de start van ons vaarseizoen 90 vaarten gerealiseerd, te weten: 46 groepsvaarten 33 opstapvaarten 4 Utrechtvaarten 7 speciale vaarten zoals Zietsen (omgeving zien op de fiets en met de Krommerijnder, een initiatief van de Rotary) Voor de Oekraïners Open Monumenten Dag Kersenvaarten Pannenkoekenvaarten Sinterklaasvaart Donateurs, sponsoren, “Vrienden van de Krommerijnder”, de inhoud van de fooienpot en inkomsten uit reclame hebben in dit boekjaar een omzet van ruim € 1.700 opgebracht. De vaarten hebben rond de € 7.000 omzet opgeleverd. Na aftrek van onze vaste en variabele lasten heeft het vaarseizoen 2022 gezorgd voor een positief resultaat van rond de €2.300. Het mooie resultaat draagt bij aan een gezonde financiële huishouding tot nu toe. Onderhoud en vervanging van kostbare onderdelen zoals motor en accu’s in de nabije toekomst vragen echter om een stevige reserve. Het bestuur blijft daarom ook zoeken naar mogelijkheden van sponsoring en donaties door partijen die de Krommerijnder een warm hart toedragen.
 Jaarverslag 2022 1. Inleiding De Krommerijnder is een trekschuit die een grote invloed heeft gehad op de culturele, sociale en economische ontwikkeling van het Kromme Rijngebied. Eeuwen lang heeft de schuit het vervoer verzorgd van mensen en goederen over de Kromme Rijn van Wijk bij Duurstede naar Utrecht en terug. Tussen 1930 en 1935 verdween de schuit uit het rivierbeeld. In die tijd werd het vervoer overgenomen door vrachtwagens. Deze waren sneller en flexibeler inzetbaar. De Stichting Wijkse Projecten heeft in 2010 het initiatief genomen deze schuit opnieuw te bouwen. Op 19 juli 2013 werd de replica krommerijnder officieel in gebruik genomen en op 30 november van dat jaar overgedragen aan de Stichting Beheer Krommerijnder, die sindsdien de exploitatie realiseert. De organisatie en uitvoering van activiteiten, het varen en onderhouden van de schuit en het besturen van de Stichting Beheer Krommerijnder is geheel in handen van een enthousiast team van vrijwilligers. In een normaal seizoen, van begin april tot eind oktober, vaart de Krommerijnder gebruikelijk elke zaterdag en zondag om 13.30 uur van Wijk bij Duurstede naar Cothen en terug met maximaal 12 passagiers. In juli en augustus wordt er ook op woensdagmiddag gevaren. Gedurende de ongeveer drie uur durende tocht, inclusief een korte stop in Cothen, kunnen de passagiers van de prachtige natuur en cultuur langs de oevers van de Kromme Rijn genieten. Sinds 2017 worden er in overleg en met toestemming van Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden per seizoen enkele zogenoemde Utrechtvaarten georganiseerd. Buiten de zogenoemde opstapvaarten is de Krommerijnder exclusief te huur voor (thematische)groepsvaarten. Na twee seizoenen met beperkingen als gevolg van de covid-19 pandemie was het vaarseizoen 2022 hiervan gevrijwaard en kon de schuit weer met een volledige passagiersbezetting het vaarprogramma uitvoeren. 2. Van het bestuur Het bestuur van de Stichting Beheer Krommerijnder kende in 2022 geen mutaties en werd gevormd door Alice Deinum-Teekman (secretaris/communicatie), Arie Kauffman (voorzitter), Dick Velders (schipperscoördinator), Joop van Os (technische zaken) en Happy Just de la Paisi è res (penningmeester). Maarten de Wit, als adviseur aan het bestuur toegevoegd en tevens schipperscoördinator, draagt bij aan het technisch onderhoud, beheert de website en ondersteunt de communicatie. Het bestuur kwam in 2022 vijf keer in vergadering bijeen. Vaste onderwerpen in de vergaderingen waren de continuïteit van het beheer, de financiën, het onderhoud op korte-, midden- en lange termijn, de inhoud van schippersbijeenkomsten (incl. bijscholing EHBO en reanimatie), de communicatie en de winterstalling 2022/2023. In de eerste maanden van het jaar was vooral de herstart van een volledig seizoen en daarmee samenhangende (on)mogelijkheden van een zo volledig mogelijk vaarprogramma het belangrijkste agendapunt. Dankzij de goede relatie met het waterschap -het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden- en regelmatige informatie-uitwisseling onder andere met het oog op de planning van Utrechtvaarten en stremmingen als gevolg van het periodieke maaiwerkzaamheden, heeft de stichting op 17 november 2022 een nieuwe watervergunning gekregen voor de duur van twee jaar. Na twee maal te hebben overwinterd aan de eigen steiger in het Balkengat heeft de Krommerijnder het winterseizoen 2021/2022 voor onderhoud op de kant gestaan bij jachthaven Lunenburg. Na bijna twee jaar met coronabeperkingen kon er eind maart 2022, tot grote tevredenheid van deelnemers en bestuur weer een schippersbijeenkomst worden georganiseerd. De plaats van samenkomst was dit keer de Ark, het verenigingsonderkomen van W.S.V. Rijn en Lek. Waar in 2021 de bijscholing EHBO en reanimatie nog moest worden gecanceld, kon deze op 9 april weer worden georganiseerd met medewerking van de docenten van de EHBO vereniging Cothen. Met het ingaan van de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) veranderde op 1 juli 2021 de regels voor het bestuur van de rechtsvormen zoals vereniging, stichting etc. Omdat deze wet ook voor de Stichting Beheer Krommerijnder van toepassing is, besloot het bestuur al in de eerste helft van 2022 tot de verplichte inschrijving van alle bestuursleden in het zogenoemde UBO-register (Ultimate Beneficial Owners) van de KvK. Hoewel de statuten van de stichting vrijwel volledig voldoen aan de WBTR en er geen dringende noodzaak of verplichting tot aanpassing van de statuten is, zal het bestuur uiterlijk in 2024 ook deze in lijn brengen met de geldende regelgeving.
 3. Vaarseizoen 2022 Het vaarprogramma kwam dit jaar gelukkig niet in de knel door de Covid-19 beperkingen. Wel werd een korte periode (eind juli begin augustus) hinder ondervonden van de lage waterstand in de Kromme Rijn vanwege de langdurige warmte zonder neerslag van betekenis. Omdat een zanddrempel bij de ingang het Balkengat het in en uitvaren nagenoeg onmogelijk maakte, is de schuit enkele weken afgemeerd in de Kromme Rijn nabij de opstapstijger aan de Blauwe Pannen. Voor het laden van de accu’s kon gebruik gemaakt worden van een aansluiting bij schipper Ruud Waltman. Na het plaatsen van twee grote pompen bij de inlaat tussen het inundatiekanaal en de Kromme Rijn, met dank aan het waterschap, bleef het niet kunnen uitvaren beperkt tot één week en kwamen slechts enkele vaarten te vervallen. Voor wat betreft de Utrechtvaarten was oorspronkelijk besloten er dit jaar twee te organiseren in resp. juli en augustus. Uiteindelijk kon er door de hiervoor genoemde lage waterstand slechts één Utrechtvaart doorgaan in de week van 11 t/m 15 juli. De eerste dag (maandag) is voor de heenvaart naar Theehuis Rhijnauwen en de laatste dag (vrijdag) is de terugvaart vanaf Theehuis Rhijnauwen naar Wijk bij Duurstede. Op dinsdag t/m donderdag is er vanaf Rhijnauwen via de Kromme Rijn, de singels en de gracht door de stad Utrecht gevaren. De belangstelling was dit jaar wat minder dan in 2021. Tijdens deze Utrechtvaart hebben we 21 gasten aan boord mogen verwelkomen. Zaterdag 2 juli hebben was de Krommerijnder beschikbaar voor de “Zietsentocht”, een initiatief van de Wijkse Rotaryclub. De naam van deze tocht is een samenvoeging van de woorden “zien” en “fietsen”. Deelnemers schrijven zich in voor een fietstocht gedurende welke men een aantal van de 20 opengestelde unieke Wijkse locaties, waaronder de Krommerijnder, bezoekt. De opbrengst komt ten goede aan een goed doel. Die dag zijn er drie vaartjes gemaakt tussen Kasteel Rhijnestein en het monumentale sluisje in Cothen. Op de Open Monumentendag van 10 september, zijn er weer enkele tochtjes gevaren vanaf kasteel Rhijnestein dat ook dit jaar weer toegankelijk was voor belangstellenden. Het afgelopen jaar is er door mindere belangstelling slechts één keer een pannenkoekenvaart georganiseerd in samenwerking met het pannenkoekenrestaurant De Jonge Graaf. De laatste vaart was op zaterdag 19 november. Die dag werd Sinterklaas met de trekschuit naar het weitje tegenover ’t Molentje gebracht. Al met al kan worden teruggezien op een geslaagd vaarseizoen 2022. Er zijn 40 groepsvaarten gemaakt en 28 opstapvaarten met totaal 272 gasten. Het schippersteam, bestaande uit 23 vrijwilligers, heeft in 2021 geen veranderingen ondergaan.
 5. Samenwerking VVV: De gebruikelijke contacten met de VVV verliepen in 2022 op soepele wijze. Met het verdwijnen van de coronamaatregelen keerde het gebruikelijke patroon van reserveren, afstemmen en communiceren over bijzondere wensen terug. Zowel telefonisch als via de e-mail werd door beide partijen snel gecommuniceerd en konden aanvragen eenvoudig worden kortgesloten. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden: Daar waar sprake is van een toenemende beperking van het varen op (delen van) de Kromme Rijn heeft het Hoogheemraadschap de Stichting Beheer Krommerijnder eind 2022 opnieuw een vaarvergunning voor de duur van twee jaar verleend. De goede verhouding met het Hoogheemraadschap komt onder meer tot uiting door uitwisseling van relevante informatie betreffende het vaargebied van de Krommerijnder met name voor de periodes van de Utrechtvaarten. Het betreft dan bijv. stremmingen als gevolg van maaien en overig onderhoud van de vaargeul. De sluisbedieners zijn in 2022 op verzoek van het Hoogheemraadschap ingezet voor het schutten van een roeitocht van Wijk bij Duurstede naar Utrecht. Theehuis Rhijnauwen: De uitbater van het Theehuis Rhijnauwen heeft ook in 2022 zijn welwillende medewerking verleend aan de Utrechtvaarten. Al in een vroeg stadium kon in goed overleg de periodes van de Utrechtvaarten worden afgestemd en de voorbereidingen voor het gebruik van aanlegplaats en oplaadpunt worden gedaan. De Jonge Graaf: Het familierestaurant De Jonge Graaf was ook in 2022 als pleisterplaats voor de zogenoemde “pannenkoekenvaarten” in het programma opgenomen. De belangstelling voor dit speciale arrangement was met slechts een vaart minimaal. Wellicht dat ook de fikse brand die in het etablissement woedde hier debet aan. 6. Pr en communicatie Weliswaar heeft de Stichting Beheer Krommerijnder geen vastomlijnd communicatieplan, met de publicatie van nieuwsbrieven onder de noemer “Schipperstips” en de inzet van social media zoals facebook wordt er flink aan de weg getimmerd. Bestuurssecretaris Alice Deinum-Teekman en webbeheerder Maarten de Wit verzorgen resp. redactie en publicatie van de informatie. In 2022 verscheen er vijf maal een nieuwsbrief en werden er 34 facebook berichten geplaatst, waarvan het aantal views ruim 30.000 betrof. Dat komt neer op een gemiddelde van 887 views per bericht. Een uitschieter was een post over de mogelijkheid van een moederdagvaart met 2007 views. Een verslagje van een Utrechtvaart werd 879 x gezien en een filmpje gemaakt tijdens de vaart door de Oude Gracht had 2842 views. Het bericht over het afzeggen van de augustus-Utrechtvaarten werd 1900 maal gezien. De VVV heeft tweemaal een speciaal bericht op Facebook geplaatst over onze vaarten en “repost” regelmatig onze berichten waardoor ons bereik aanzienlijk wordt vergroot. Naar aanleiding van het overlijden van Coos van der Hoek, die ruim 13 jaar geleden initiatiefnemer/projectleider was van het Krommerijnder-project, verscheen een extra nieuwsbrief geheel gewijd aan zijn rol en betekenis voor de Krommerijnder.
 7. Medewerkers/vrijwilligers De Stichting Beheer Krommerijnder en de Krommerijnder worden in de vaart gehouden door vrijwilligers. In 2022 werd het onderhoudsteam gevormd door de volgende vrijwilligers: Bert Stuart, Dick Velders, Drees Klaassen, Gerard Strien, Harm Otter, Joop van Os (coördinator), Jos Nolet, Maarten de Wit, Martin Botman, Peter Post en Theo Rinkema. Bij aanvang van het vaarseizoen 2021 telde het schippersgilde 23 (hulp)schippers, te weten: Albert van Putten, Alice Deinum-Teekman, Arie Kauffman, Atie Klaver, Bert Stuart, Dick Velders, Drees Klaassen, Gerard Strien, Hans Melkert, Happy Just de la Paisières, Harm Otter, Henk Muis, Inge de Beukelaar, Jacob Huizinga, Jan Kemink, Joop van Os, Jos Nollet, Maarten de Wit, Paul Gevaerts, Peter Post, Ruud Waltman, Theo Rinkema en Willem Metz. Het team van sluisbedieners bestond in 2021 uit: Alice Deinum-Teekman, Dick Velders, Gerard Strien, Harm Otter, Maarten de Wit, Ruud Waltman en Wim Deinum. 8. Financiële zaken In het boekjaar 2022 hebben onze schippers coördinatoren Maarten de Wit en Dick Velders, dankzij de inzet en enthousiasme van onze vrijwilligers, het aantal geplande vaarten kunnen realiseren. De VVV zorgde verder voor de planning en afrekening van de vaarten. De bezettingsgraad van alle type vaarten lag bijzonder hoog. In totaal zijn er vanaf de start van ons vaarseizoen 90 vaarten gerealiseerd, te weten: 46 groepsvaarten 33 opstapvaarten 4 Utrechtvaarten 7 speciale vaarten zoals Zietsen (omgeving zien op de fiets en met de Krommerijnder, een initiatief van de Rotary) Voor de Oekraïners Open Monumenten Dag Kersenvaarten Pannenkoekenvaarten Sinterklaasvaart Donateurs, sponsoren, “Vrienden van de Krommerijnder”, de inhoud van de fooienpot en inkomsten uit reclame hebben in dit boekjaar een omzet van ruim € 1.700 opgebracht. De vaarten hebben rond de € 7.000 omzet opgeleverd. Na aftrek van onze vaste en variabele lasten heeft het vaarseizoen 2022 gezorgd voor een positief resultaat van rond de €2.300. Het mooie resultaat draagt bij aan een gezonde financiële huishouding tot nu toe. Onderhoud en vervanging van kostbare onderdelen zoals motor en accu’s in de nabije toekomst vragen echter om een stevige reserve. Het bestuur blijft daarom ook zoeken naar mogelijkheden van sponsoring en donaties door partijen die de Krommerijnder een warm hart toedragen.
 Jaarverslag 2022 1. Inleiding De Krommerijnder is een trekschuit die een grote invloed heeft gehad op de culturele, sociale en economische ontwikkeling van het Kromme Rijngebied. Eeuwen lang heeft de schuit het vervoer verzorgd van mensen en goederen over de Kromme Rijn van Wijk bij Duurstede naar Utrecht en terug. Tussen 1930 en 1935 verdween de schuit uit het rivierbeeld. In die tijd werd het vervoer overgenomen door vrachtwagens. Deze waren sneller en flexibeler inzetbaar. De Stichting Wijkse Projecten heeft in 2010 het initiatief genomen deze schuit opnieuw te bouwen. Op 19 juli 2013 werd de replica krommerijnder officieel in gebruik genomen en op 30 november van dat jaar overgedragen aan de Stichting Beheer Krommerijnder, die sindsdien de exploitatie realiseert. De organisatie en uitvoering van activiteiten, het varen en onderhouden van de schuit en het besturen van de Stichting Beheer Krommerijnder is geheel in handen van een enthousiast team van vrijwilligers. In een normaal seizoen, van begin april tot eind oktober, vaart de Krommerijnder gebruikelijk elke zaterdag en zondag om 13.30 uur van Wijk bij Duurstede naar Cothen en terug met maximaal 12 passagiers. In juli en augustus wordt er ook op woensdagmiddag gevaren. Gedurende de ongeveer drie uur durende tocht, inclusief een korte stop in Cothen, kunnen de passagiers van de prachtige natuur en cultuur langs de oevers van de Kromme Rijn genieten. Sinds 2017 worden er in overleg en met toestemming van Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden per seizoen enkele zogenoemde Utrechtvaarten georganiseerd. Buiten de zogenoemde opstapvaarten is de Krommerijnder exclusief te huur voor (thematische)groepsvaarten. Na twee seizoenen met beperkingen als gevolg van de covid-19 pandemie was het vaarseizoen 2022 hiervan gevrijwaard en kon de schuit weer met een volledige passagiersbezetting het vaarprogramma uitvoeren. 2. Van het bestuur Het bestuur van de Stichting Beheer Krommerijnder kende in 2022 geen mutaties en werd gevormd door Alice Deinum-Teekman (secretaris/communicatie), Arie Kauffman (voorzitter), Dick Velders (schipperscoördinator), Joop van Os (technische zaken) en Happy Just de la Paisi è res (penningmeester). Maarten de Wit, als adviseur aan het bestuur toegevoegd en tevens schipperscoördinator, draagt bij aan het technisch onderhoud, beheert de website en ondersteunt de communicatie. Het bestuur kwam in 2022 vijf keer in vergadering bijeen. Vaste onderwerpen in de vergaderingen waren de continuïteit van het beheer, de financiën, het onderhoud op korte-, midden- en lange termijn, de inhoud van schippersbijeenkomsten (incl. bijscholing EHBO en reanimatie), de communicatie en de winterstalling 2022/2023. In de eerste maanden van het jaar was vooral de herstart van een volledig seizoen en daarmee samenhangende (on)mogelijkheden van een zo volledig mogelijk vaarprogramma het belangrijkste agendapunt. Dankzij de goede relatie met het waterschap -het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden- en regelmatige informatie-uitwisseling onder andere met het oog op de planning van Utrechtvaarten en stremmingen als gevolg van het periodieke maaiwerkzaamheden, heeft de stichting op 17 november 2022 een nieuwe watervergunning gekregen voor de duur van twee jaar. Na twee maal te hebben overwinterd aan de eigen steiger in het Balkengat heeft de Krommerijnder het winterseizoen 2021/2022 voor onderhoud op de kant gestaan bij jachthaven Lunenburg. Na bijna twee jaar met coronabeperkingen kon er eind maart 2022, tot grote tevredenheid van deelnemers en bestuur weer een schippersbijeenkomst worden georganiseerd. De plaats van samenkomst was dit keer de Ark, het verenigingsonderkomen van W.S.V. Rijn en Lek. Waar in 2021 de bijscholing EHBO en reanimatie nog moest worden gecanceld, kon deze op 9 april weer worden georganiseerd met medewerking van de docenten van de EHBO vereniging Cothen. Met het ingaan van de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) veranderde op 1 juli 2021 de regels voor het bestuur van de rechtsvormen zoals vereniging, stichting etc. Omdat deze wet ook voor de Stichting Beheer Krommerijnder van toepassing is, besloot het bestuur al in de eerste helft van 2022 tot de verplichte inschrijving van alle bestuursleden in het zogenoemde UBO-register (Ultimate Beneficial Owners) van de KvK. Hoewel de statuten van de stichting vrijwel volledig voldoen aan de WBTR en er geen dringende noodzaak of verplichting tot aanpassing van de statuten is, zal het bestuur uiterlijk in 2024 ook deze in lijn brengen met de geldende regelgeving.
 3. Vaarseizoen 2022 Het vaarprogramma kwam dit jaar gelukkig niet in de knel door de Covid-19 beperkingen. Wel werd een korte periode (eind juli begin augustus) hinder ondervonden van de lage waterstand in de Kromme Rijn vanwege de langdurige warmte zonder neerslag van betekenis. Omdat een zanddrempel bij de ingang het Balkengat het in en uitvaren nagenoeg onmogelijk maakte, is de schuit enkele weken afgemeerd in de Kromme Rijn nabij de opstapstijger aan de Blauwe Pannen. Voor het laden van de accu’s kon gebruik gemaakt worden van een aansluiting bij schipper Ruud Waltman. Na het plaatsen van twee grote pompen bij de inlaat tussen het inundatiekanaal en de Kromme Rijn, met dank aan het waterschap, bleef het niet kunnen uitvaren beperkt tot één week en kwamen slechts enkele vaarten te vervallen. Voor wat betreft de Utrechtvaarten was oorspronkelijk besloten er dit jaar twee te organiseren in resp. juli en augustus. Uiteindelijk kon er door de hiervoor genoemde lage waterstand slechts één Utrechtvaart doorgaan in de week van 11 t/m 15 juli. De eerste dag (maandag) is voor de heenvaart naar Theehuis Rhijnauwen en de laatste dag (vrijdag) is de terugvaart vanaf Theehuis Rhijnauwen naar Wijk bij Duurstede. Op dinsdag t/m donderdag is er vanaf Rhijnauwen via de Kromme Rijn, de singels en de gracht door de stad Utrecht gevaren. De belangstelling was dit jaar wat minder dan in 2021. Tijdens deze Utrechtvaart hebben we 21 gasten aan boord mogen verwelkomen. Zaterdag 2 juli hebben was de Krommerijnder beschikbaar voor de “Zietsentocht”, een initiatief van de Wijkse Rotaryclub. De naam van deze tocht is een samenvoeging van de woorden “zien” en “fietsen”. Deelnemers schrijven zich in voor een fietstocht gedurende welke men een aantal van de 20 opengestelde unieke Wijkse locaties, waaronder de Krommerijnder, bezoekt. De opbrengst komt ten goede aan een goed doel. Die dag zijn er drie vaartjes gemaakt tussen Kasteel Rhijnestein en het monumentale sluisje in Cothen. Op de Open Monumentendag van 10 september, zijn er weer enkele tochtjes gevaren vanaf kasteel Rhijnestein dat ook dit jaar weer toegankelijk was voor belangstellenden. Het afgelopen jaar is er door mindere belangstelling slechts één keer een pannenkoekenvaart georganiseerd in samenwerking met het pannenkoekenrestaurant De Jonge Graaf. De laatste vaart was op zaterdag 19 november. Die dag werd Sinterklaas met de trekschuit naar het weitje tegenover ’t Molentje gebracht. Al met al kan worden teruggezien op een geslaagd vaarseizoen 2022. Er zijn 40 groepsvaarten gemaakt en 28 opstapvaarten met totaal 272 gasten. Het schippersteam, bestaande uit 23 vrijwilligers, heeft in 2021 geen veranderingen ondergaan.
 5. Samenwerking VVV: De gebruikelijke contacten met de VVV verliepen in 2022 op soepele wijze. Met het verdwijnen van de coronamaatregelen keerde het gebruikelijke patroon van reserveren, afstemmen en communiceren over bijzondere wensen terug. Zowel telefonisch als via de e-mail werd door beide partijen snel gecommuniceerd en konden aanvragen eenvoudig worden kortgesloten. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden: Daar waar sprake is van een toenemende beperking van het varen op (delen van) de Kromme Rijn heeft het Hoogheemraadschap de Stichting Beheer Krommerijnder eind 2022 opnieuw een vaarvergunning voor de duur van twee jaar verleend. De goede verhouding met het Hoogheemraadschap komt onder meer tot uiting door uitwisseling van relevante informatie betreffende het vaargebied van de Krommerijnder met name voor de periodes van de Utrechtvaarten. Het betreft dan bijv. stremmingen als gevolg van maaien en overig onderhoud van de vaargeul. De sluisbedieners zijn in 2022 op verzoek van het Hoogheemraadschap ingezet voor het schutten van een roeitocht van Wijk bij Duurstede naar Utrecht. Theehuis Rhijnauwen: De uitbater van het Theehuis Rhijnauwen heeft ook in 2022 zijn welwillende medewerking verleend aan de Utrechtvaarten. Al in een vroeg stadium kon in goed overleg de periodes van de Utrechtvaarten worden afgestemd en de voorbereidingen voor het gebruik van aanlegplaats en oplaadpunt worden gedaan. De Jonge Graaf: Het familierestaurant De Jonge Graaf was ook in 2022 als pleisterplaats voor de zogenoemde “pannenkoekenvaarten” in het programma opgenomen. De belangstelling voor dit speciale arrangement was met slechts een vaart minimaal. Wellicht dat ook de fikse brand die in het etablissement woedde hier debet aan. 6. Pr en communicatie Weliswaar heeft de Stichting Beheer Krommerijnder geen vastomlijnd communicatieplan, met de publicatie van nieuwsbrieven onder de noemer “Schipperstips” en de inzet van social media zoals facebook wordt er flink aan de weg getimmerd. Bestuurssecretaris Alice Deinum-Teekman en webbeheerder Maarten de Wit verzorgen resp. redactie en publicatie van de informatie. In 2022 verscheen er vijf maal een nieuwsbrief en werden er 34 facebook berichten geplaatst, waarvan het aantal views ruim 30.000 betrof. Dat komt neer op een gemiddelde van 887 views per bericht. Een uitschieter was een post over de mogelijkheid van een moederdagvaart met 2007 views. Een verslagje van een Utrechtvaart werd 879 x gezien en een filmpje gemaakt tijdens de vaart door de Oude Gracht had 2842 views. Het bericht over het afzeggen van de augustus-Utrechtvaarten werd 1900 maal gezien. De VVV heeft tweemaal een speciaal bericht op Facebook geplaatst over onze vaarten en “repost” regelmatig onze berichten waardoor ons bereik aanzienlijk wordt vergroot. Naar aanleiding van het overlijden van Coos van der Hoek, die ruim 13 jaar geleden initiatiefnemer/projectleider was van het Krommerijnder-project, verscheen een extra nieuwsbrief geheel gewijd aan zijn rol en betekenis voor de Krommerijnder.
 7. Medewerkers/vrijwilligers De Stichting Beheer Krommerijnder en de Krommerijnder worden in de vaart gehouden door vrijwilligers. In 2022 werd het onderhoudsteam gevormd door de volgende vrijwilligers: Bert Stuart, Dick Velders, Drees Klaassen, Gerard Strien, Harm Otter, Joop van Os (coördinator), Jos Nolet, Maarten de Wit, Martin Botman, Peter Post en Theo Rinkema. Bij aanvang van het vaarseizoen 2021 telde het schippersgilde 23 (hulp)schippers, te weten: Albert van Putten, Alice Deinum-Teekman, Arie Kauffman, Atie Klaver, Bert Stuart, Dick Velders, Drees Klaassen, Gerard Strien, Hans Melkert, Happy Just de la Paisières, Harm Otter, Henk Muis, Inge de Beukelaar, Jacob Huizinga, Jan Kemink, Joop van Os, Jos Nollet, Maarten de Wit, Paul Gevaerts, Peter Post, Ruud Waltman, Theo Rinkema en Willem Metz. Het team van sluisbedieners bestond in 2021 uit: Alice Deinum-Teekman, Dick Velders, Gerard Strien, Harm Otter, Maarten de Wit, Ruud Waltman en Wim Deinum. 8. Financiële zaken In het boekjaar 2022 hebben onze schippers coördinatoren Maarten de Wit en Dick Velders, dankzij de inzet en enthousiasme van onze vrijwilligers, het aantal geplande vaarten kunnen realiseren. De VVV zorgde verder voor de planning en afrekening van de vaarten. De bezettingsgraad van alle type vaarten lag bijzonder hoog. In totaal zijn er vanaf de start van ons vaarseizoen 90 vaarten gerealiseerd, te weten: 46 groepsvaarten 33 opstapvaarten 4 Utrechtvaarten 7 speciale vaarten zoals Zietsen (omgeving zien op de fiets en met de Krommerijnder, een initiatief van de Rotary) Voor de Oekraïners Open Monumenten Dag Kersenvaarten Pannenkoekenvaarten Sinterklaasvaart Donateurs, sponsoren, “Vrienden van de Krommerijnder”, de inhoud van de fooienpot en inkomsten uit reclame hebben in dit boekjaar een omzet van ruim € 1.700 opgebracht. De vaarten hebben rond de € 7.000 omzet opgeleverd. Na aftrek van onze vaste en variabele lasten heeft het vaarseizoen 2022 gezorgd voor een positief resultaat van rond de €2.300. Het mooie resultaat draagt bij aan een gezonde financiële huishouding tot nu toe. Onderhoud en vervanging van kostbare onderdelen zoals motor en accu’s in de nabije toekomst vragen echter om een stevige reserve. Het bestuur blijft daarom ook zoeken naar mogelijkheden van sponsoring en donaties door partijen die de Krommerijnder een warm hart toedragen.