4. Beheer, techniek en onderhoud
In het voorjaar van 2022 heeft de onderhoudsploeg een begin gemaakt met het onderhoud van de Krommerijnder op jachtwerf de Lunenburg. Het winterdekzeil werd 8 maart verwijderd waarna een eerste inspectie- en schoonmaakbeurt plaatsvond. Met de waterstofzuiger werd het regenwater verwijderd dat ondanks het zeil toch was binnen gesijpeld.
Het viel zeker niet tegen hoe de schuit de winter was doorgekomen. Toch werd het nu duidelijk dat er een tal van zwakke plekken hersteld moesten worden. Naast het inzetten van een aantal nieuwe stukken eikenhout in voor- en achtersteven, werden ook de slechte delen geschuurd, de kale stukken drie maal gelakt (achteraf blijkt dit onvoldoende), de vaarbomen in de verf gezet en het onderschip in zijn geheel in de antifouling.
Nadat de acht geregenereerde accu’s met het door de Plinten & Profielen Centrale beschikbaar gestelde vervoer waren opgehaald, werden deze weer in de schuit teruggeplaatst. Het vaarseizoen kon weer beginnen.
Met hulp van een aantal vrijwilligers, en niet te vergeten het mooie weer, was de schuit begin april weer vaarklaar. Op 14 april 2022 werd met hulp van kraan en oplegger van Max Gremmen de Krommerijnder vanaf de brug in de Nieuweweg over de Kromme Rijn te water gelaten. Eenmaal in het Balkengat aan de eigen steiger kon de gereinigde en gerepareerde huif weer op de schuit worden gezet.
Na een paar vaartjes waren de steunen voor vaarboom en pikhaak weer gebroken. Als definitieve oplossing zijn de klosjes verwijderd en zijn de vaarboom en pikhaak met klittenband aan het gangboord bevestigd. Niet origineel maar wel veel duurzamer.
Dick en Joop hebben op 1 juli 70 meter elektrakabel met oplaadpunt aangelegd bij het theehuis Rhijnauwen om de accu’s te kunnen laden na een vaart door Utrecht. De kabel is in november weer uit het water gehaald om beschadiging of diefstal te voorkomen. In het voorjaar 2023 zal de kabel weer worden teruggeplaatst.
Gedurende een aantal vaarten in augustus en september werd door schippers gerapporteerd dat de accucapaciteit snel minder werd. Hierdoor ontstonden er twijfels of de terugvaart vanuit Cothen naar Wijk wel kon worden volbracht. Nadat Maarten en Joop de accu’s hadden getest, bleek dat er twee defect waren en niet meer goed konden opladen. Op 14 oktober zijn er twee nieuwe accu’s geplaatst.
Een ander mankement was de gebroken opstapstok. Deze is vervangen door een RVS stok met een mooie houten knop erop.
Op 28 november werd de Krommerijnder ingepakt met het dekzeil om tot het voorjaar2023 aan de eigen steiger in het Balkengat te overwinteren. Voor een volgende keer zullen de dekzeilsteunen iets worden inkorten om meer ruimte aan het dekzeil te geven.
Met dank aan Dick, Maarten, Peter, Harm, Paul, Jan, Gerard en Jacob die Joop, als coördinator onderhoudsteam, bij de noodzakelijke werkzaamheden hebben geholpen.